Followers

Monday 1 August 2011

selamat berpuasa umat islam

Hye semua , lama gila kot aku tak update blog . rasa malas ada . rasa bosan pon ada layan blog nih . tapi hari ini aku tetap nak update . Hahahahaha
pejam celik pejam celik hari ni dah puasa . aku rasa cepat je masa berlalu . tak lama lagi nak raya kan ? 3exciter nak raya , puasa pon belom habis :)
penat gila kalau puasa time sekolah . kena hadap buku la . hadap cikgu la . tapi takpe , ni semua dugaan yang penuh dengan barakah . Amboi ayat :) Hikhik Jangan lupa sembahyang terawih . solat jawib diutamakan dahulu :)


isini aku ingin memberitahu beberapa adab berpuasa di sepanjang bulan ramadan :


a. Sahur
Dari Anas r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Bersahurlah ; karena di dalam santap sahur itu terdapat barakah.”
b.      Menahan diri agar  tidak  melakukan  perbuatan  yang  sia-sia,  perkataan  kotor dan  semisalnya yang termasuk hal-hal yang bertentangan dengan ma’na puasa
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Apabila seorang diantara kamu bepuasa, maka janganlah mengeluarkan perkataan kotor, jangan berteriak-teriak dan jangan pula melakukan perbuatan jahiliyah; jika ia dicela atau disakiti oleh orang lain, maka katakan, “Sesungguhnya aku sedang berpuasa,”
c.  Rajin melaksanakan berbagai kebajikan dan tadarus al-Qur’an
Dari Ibnu Abbas r.a. ia berkata, “Adalah Nabi saw. orang yang paling dermawan dalam hal kebajikan, lebih dermawan lagi manakal Beliau berada dalam bulan Ramadhan ketika bertemu dengan (malaikat) Jibril. (Malaikat Jibril’alaihisalam bertemu dengan beliau setiap malam pada bulan Ramadhan sampai akhir bulan, Nabi saw. membaca al-Qur’an di hadapannya. Maka apabila Beliau bertemu dengan (Jibril) beliau menjadi orang yang lebih dermawan dalam hal kebaikan daripada angin kencang yang dikirim.” 
d.  Segera Berbuka
Dari Sahl bin Sa’ad r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Orang-orang (umat Islam) senantiasa berada dalam kebaikan, selama mereka menyegerakan berbuka.”
e. Berbuka seadanya sebagaimana yang disebutkan dalam hadits berikut  ini: Dari Anas r.a. ia berkata, “Adalah Rasulullah saw. biasa berbuka dengan beberapa biji ruthab (kurma masak yang belum jadi tamr) sebelum shalat maghrib; jika tidak ada (juga), maka Beliau minum beberapa teguk air.”



No comments:

Post a Comment